Mampukah Kucing Mengikut Arahan Manusia?

Bayangkan begini, kita mahu kucing kita bebas bermain di mana sahaja di dalam rumah tetapi bukan di belakang atau di atas TV.

Kita mahu dia makan di dalam mangkuk yang disediakan dan tidak mahunya melompat di atas meja makan. Atau kita mahu kucing bebas bermanja dan bergurau kecuali ketika kita sedang bekerja di hadapan komputer.

Perkara sebeginilah yang dikatakan undang-undang atau peraturan rumah.

Pendapat yang meluas mengatakan kucing kurang mampu mempelajari peraturan rumah. Kepercayaan ini adalah disebabkan kecenderungan kucing yang mahu sesuatu perkara itu mengikut kehendaknya sendiri.

Perkara ini adalah benar, tetapi tidaklah benar sepenuhnya.

Kucing ialah binatang yang bijak dan boleh diajar beberapa peraturan dan mungkin juga kemahiran tertentu, jika mereka diajar dengan sabar, tekal dan bertimbangrasa.

Dulu Boleh, Sekarang Tak Boleh, Yang Mana Satu?
Adalah amat penting jika kita mahu anak kucing mematuhi sesuatu peraturan sehingga ianya dewasa, ia mesti diajar dan dimulakan sejak kecil lagi.

Misalnya kita tidak mahu kucing melompat ke atas meja makan. Ini perlu diajar semasa kucing itu masih kecil.

Cuba elakkan peraturan itu menjadi longgar hanya kerana anak kucing itu kelihatan sangat comel atau kerana kucing itu masih baru di rumah, kemudian menghukumnya pula apabila dia dewasa.

Kucing tidak akan dapat memahami mengapa dia dibenarkan untuk berada di atas meja makan semasa kecil, tetapi dihukum pula di atas perlakuan yang sama ketika dewasa.

‘Dilarang Masuk, Manusia Sahaja’
Sesetengah orang berkongsi katil dan tidur bersama kucingnya. Tetapi bukan semua orang begitu, mungkin anda tidak selesa berkongsi katil kerana kucing anda suka menggigit kaki anda, atau anda mempunyai alahan kecil.

Apa sahaja sebabnya, sekadar menutup pintu bilik sahaja mungkin tidak memadai, melainkan kucing itu diajar supaya menjauhi bilik anda dan tidak berteriak apabila pintu ditutup.

Kucing tidak suka pintu yang tertutup. Naluri semulajadinya mendorong mereka untuk menyiasat apa di sebalik pintu tersebut, walaupun mereka sudahpun mengetahuinya sebelum ini.

Tetapi sepertimana peraturan-peraturan lain, mengajarnya memerlukan kesabaran, tekal dan bertimbangrasa.

Kucing yang sentiasa dibenarkan berada di dalam bilik tidur dan tiba-tiba ditegah akan berkemungkinan besar tidak akan menerima perubahan ini dengan serta-merta (dan mungkin juga memberontak).

Dia mahu bersama anda dan tidak memahami mengapa tiba-tiba tidak dibenarkan berbuat demikian.

Dia mungkin menjerit dan berteriak di luar pintu, mencakarnya atau cuba menyelitkan kakinya di bawah celah pintu seolah-olah dia dapat mengangkat pintu itu ke atas supaya dapat melaluinya.

Kita boleh meletakkannya di bilik lain tetapi jeritannya mungkin tidak membenarkan anda untuk tidur dengan nyenyak.

Ini adalah contoh mengapa kita perlu tetapkan dahulu peraturan yang perlu dipatuhi oleh kucing sebelum kita memeliharanya.

Yang Ini Tak Boleh, Tapi Gunalah Yang Itu
Suka diingatkan, setiap peraturan perlu diiringi dengan pilihan lain, terutamanya yang melibatkan perlakuan semulajadinya.

Misalnya, jika tidak mahu kucing mencakar kerusi dan perabot maka sediakan tiang atau pad cakar yang mencukupi. Jika tidak mahu dia mengganggu kerja anda maka sediakan waktu bermain yang mencukupi.

Jika tidak mahu kucing melompat ke atas perabot kesayangan maka sediakan pokok memanjat untuknya, dan sebagainya.

Jangan Jadikan Rumah Sebagai Penjara
Pun begitu, peraturan rumah yang terlalu keras amatlah tidak menyeronokkan dan membuatkan suasana rumah menjadi suram.

Memelihara kucing sepatutnya membuatkan kita dan kucing berasa gembira dan bukannya di bawah tekanan itu tidak boleh dan ini juga tidak boleh.

Secara peribadi, kawasan larangan saya hanyalah tandas dan bengkel belakang rumah kerana di situ saya menyimpan baja, racun anai-anai dan jentera tangan yang berbahaya untuk kucing.

Selain dari kawasan itu mereka bebas mundar-mandir dan bermain sesuka hati.

Seandainya anda tidak dapat menerima keadaan ini anda perlu mempertimbangkan semula keputusan sebelum anda memelihara kucing dan memilih peliharaan lain, misalnya ikan dan sebagainya yang tidak terlalu liar.

Sumber:  ALAM KUCING

Add Comment